Landet med verdens høyeste energiforbruk
Trenger Norge egentlig mer kraft? Den norske bruken av strøm og energi per innbygger ligger helt på toppen i Europa og i verden. Men det er stadig ønsker om mer. Kravene seiler ofte under det grønne skiftet- og bærekraftflaggene. Men data- og kryptosentre og batterifabrikker – gjerne med statlige subsidier – har lite eller ingenting med norske klimatiltak å gjøre. Energiutbyggingen i Norge har i all hovedsak blitt styrt av bedriftsøkonomi. Tiden er overmoden for at kostnadene ved ødelagt natur og samfunnsøkonomiske prinsipper må bli bestemmende.